maandag 3 mei 2010

challah


T was vandaag jarig en hij mocht natuurlijk kiezen wat hij wilde eten, en dat werd (uiteraard T kennende, gehakttaart. De rest van ons is hier eigenlijk wel een beetje op uit gekeken, maar ja ... hij mocht kiezen.

Voor het ontbijt had ik een Challah gemaakt. Ik had hem al eerder gemaakt, maar we waren vergeten hoe ontzettend lekker dit brood is. Het recept komt uit "365 broodrecepten" van Anne Sheasby. Ik heb hem op donderdag (mijn vrije dag) gebakken, en zondag ochtend 5 minuten opgewarmd op 220 graden. Super!!

Deeg maken (ik doe het in de broodmachine op de deegstand) van 500 gram bloem, 7,5 ml zout, 7 gram gist, 1 el basterdsuiker, 1,5 dl water en 2 losgeklopte eieren.
Het deeg doorslaan op een met bloem bestoven ondergrond of op een bakmat. Verdelen in 4 gelijke porties, uitrollen tot rolletjes van ca. 40 cm. De rolletjes als volgt in elkaar vlechten:
leg ze naast elkaar en druk aan een kant de uiteinden goed op elkaar. Tel nu vanaf de rechterkant: vouw de eerste rol over de tweede en de derde over de vierde, leg daarna de vierde tussen de eerste en tweede rol. Herhaal dit tot alles gevlochten is. Vouw de uiteinden onder de vlecht en leg het brood op bakpapier op de bakplaat. Dek het brood af en laat het rijzen tot het in volume verdubbeld is (ongeveer 1 uur). Verwarm de oven voor op 200 graden. Bestrijk het deeg met losgeklopt ei (dit is dus een extra ei), bestrooi het met maan- of sesamzaad. Bak het circa 25 minuten tot het goudbruin kleurt en gerezen is.
Zo lekker met roomboter en oude kaas!

print dit recept

Geen opmerkingen:

Een reactie posten