donderdag 13 mei 2010

Rozijnenbollen (1)

Aangepast/verbeterd recept, gemaakt 5 augustus 2021. De rozijnenbollen zijn nu reuze rozijnenbollen geworden. Het deeg heb ik volgens hetzelfde recept gemaakt alleen met Amerikaanse patentbloem ipv AH standaard bloem, ik heb gekneed in een Kenwood (ipv broodmachine) en de in stukjes gesneden boter heb ik pas toegevoegd nadat ik de rest al wat door elkaar gekneed had. De rozijnen heb ik na de eerste rijs (van ongeveer 1 uur) door het deeg verdeeld, het deeg in porties van ca. 100 gram verdeeld (daardoor kreeg ik 11 bollen), goed opgebold, weer 1 uur laten rijzen. Ondertussen de oven voorverwarmd op 200-210 graden (mijn 60 cm oven is nogal fel) en de bollen 15 minuten laten bakken. Daarna bestreken met gesmolten roomboter. 

De hoeveelheden die ik nu gebruikt heb zijn:
50 gram witte basterdsuiker, 125 ml water, 125 ml volle melk, 11 gram gedroogde gist, 500 gram Amerikaans patentbloem, 7 gram zout, 7,5 ml koekkruiden, 50 gram iets zachte boter in blokjes. Gesmolten boter om te bestrijken.

Gemaakt op 13 mei 2010: 50 gram basterdsuiker, 125 ml water, 125 ml melk, 1 el gist, 500 gram bloem, 1 tl zout, 1,5 tl koekkruiden, 50 gram zachte boter, 1 losgeklopt ei, 200 gram rozijnen Deeg maken in de BBM. Doorslaan, in 12 stukken van 80-85 gram verdelen, bolletjes vormen. 1 uur laten rijzen. Oven voorverwarmen op 220 graden. Broodjes in 15-18 minuten bakken. Evt. voor het bakken bestrijken met losgeklopt ei voor een glanzend uiterlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten