zondag 14 februari 2010

aardbeicake en broodjes

Zondag 14 februari het een en ander gebakken.

Broodjes uit het boek van Jennie Sharpter


en ook nog aardbeicake. Het recept vond ik op de website van Arden. Ik heb het wat aangepast:

200-250 gram aardbeien, fijn geprakt met een vork, 250 gram bloem, 1 theelepel baking soda, ½ theelepel zout, ¼ theelepel bakpoeder, 150 gram suiker, 70 gram zachte roomboter, 2 eieren, 80 ml water


Doe de geprakte aardbeien in een steelpannetje en verwarm op middelhoog vuur. Laat 1 minuut koken, blijf roeren. Laat afkoelen.

Meng de bloem met de baking soda, zout en bakpoeder.
Klop met een mixer de boter met de suiker romig, voeg de eieren en het water toe. Mix tot een licht en luchtig mengsel . Voeg het bloemmengsel toe en mix erdoor heen. Roer er de afgekoelde aardbeienpuree door.



Schep het deeg in een beboterde cakevorm van ± 21 x 11 cm.
Bak de cake in ± 1 uur gaar en bruin. Een breinaald of houten sateprikker moet er schoon en droog uitkomen. Laat de cake 10 minuten in de vorm afkoelen, stort hem dan op een rooster en laat volledig afkoelen.
Snijd in plakken, besmeer met zachte roomkaas.


Wij konden natuurlijk niet wachten tot het goed afgekoeld was, warm is het wel lekker, maar dan proef je de aardbeien niet heel goed. Koud ook nog niet, dus de volgende keer doe ik er meer aardbeien door. Het kan natuurlijk ook komen doordat ik diepvries aardbeien gebruikt heb, dus in de zomer ga ik dit een keer met verse maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten