zondag 12 december 2010

Stokbrood (53)



De stokbroodjes waren een beetje bleek aan de buitenkant. Daar snap ik nou echt niets van, 20 minuten op 220 graden, en een kleur als van gipsarm! Maar de smaak was wel lekker, de binnenkant zoals bij (bijna) Frans stokbrood, alleen het zag er niet uit natuurlijk (op de foto is vnl de binnenkant te zien, en dat is niet voor niets!). Mijn hoop is natuurlijk dat als ik mijn nieuwe oven(s) heb eind januari/begin februari de korsten lekkerder en mooier gekleurd zijn dan me nu lukt.
Toch maar het recept, omdat de smaak goed was.

Deeg maken van: 3 dl water, 400 gram bloem, 55 gram patentbloem, 7,5 ml zout, 5 ml suiker, 5 ml gist

Laten rijzen, doorslaan. In tweeën verdelen. Elk deel uitrollen tot een rechthoek van 20 x 7,5 cm. Het deeg oprollen, beginnen aan een lange kant. Elk deel uitrollen tot een stokbrood van 28-33 cm. lang. Ter ondersteuning in de vouw van een theedoek leggen, afdekken en laten rijzen tot het dubbele volume.
Oven voorverwarmen tot 220 graden. Broden op de bakplaat rollen, met een scherp mes de bovenkant een paar keer diagonaal insnijden. De binnenkant van de oven besproeien met water en de broden meteen 15-20 minuten bakken. Koud of warm serveren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten