zondag 12 december 2010

Duivekater (54)

al heel lang zoek ik naar een goed recept voor Duivekater. In Amsterdam Noord kochten we deze bij Bakkerij Lobs, naar het recept van bakker Kroese. Alle duivekaters die je ergens anders koopt smaken toch niet "echt". Ik heb al meerdere keren geprobeerd zelf in de buurt van de smaak te komen, nooit lukte het me. En nu vond ik een recept in een Tip van 1984 (!) dat er aardig op lijkt, vooral als het brood even gestaan heeft (2/3 dagen) of ingevroren is geweest. Met dit recept ga ik zeker verder experimenteren!

Deeg maken van: 2 dl melk, 50 gram boter (gesmolten), 500-530 gram bloem, 1,5 ml zout (dus heel weinig), 100 gram suiker, 14 gram gist, geraspte citroenschil, 1 ei (om te besmeren!)

Deeg maken van alles, behalve het ei. Laten rijzen. Deeg doorslaan en brood vormen van 30 x 15 cm. Afdekken met folie, 30-45 minuten laten rijzen (het rijst niet veel en het is stevig deeg). Oven voorverwarmen op 225 graden. Brood decoratief insnijden of inknippen. Ei loskloppen en brood bestrijken. In midden van oven in ca. 25 minuten bruin en gaar bakken. Evt. laatste 10 minuten afdekken met aluminiumfolie.

Erg lekker met roomboter, dit is een stevig brood met een heel fijn kruim.


1 opmerking: