zondag 20 februari 2011

Rustieke Franse broodjes (64)

gemaakt 20 februari

Deze broodjes hadden er anders uit moeten zien, en beetje als platte donuts, dus wat dat betreft waren ze niet helemaal gelukt, maar de smaak! alsof ze bij een franse bakker gehaald waren, een heerlijk knapperige korst, mooi deeg van binnen. Echt heel erg geslaagd. Het recept komt uit "Deeg" van Richard Bertinet. Ik vond het deeg zoals hij het omschrijft te nat om mee te werken, volgende keer voeg ik minder water toe, misschien dat de broodjes dan beter te vormen zijn. Er zit ook een DVD bij het boek (erg leuk trouwens) waarop hij heel goed laat zien hoe je te kleverig deeg mooi krijgt door het enorm te bewerken, komt ooit nog wel eens dat het zo gaat lukken, nu kies ik voor de makkelijkere optie: met bloem en water zorgen dat het deeg een mooie, werkbare samenstelling heeft

Deeg maken van: 5 gram gedroogde gist, 500 gram bloem, 10 gram zout, 350 gram water (ik neem volgende keer 325 gram). Doorslaan, een bol vormen en in een met bloem bestoven kom ongeveer 1 uur laten rijzen tot dubbel volume.
Op een bebloemd werkblad overbrengen, met de handen pletten tot een rechthoek. Met een beetje water bestrijken, en er wat maïsmeel of volkorenmeel over strooien. Het deeg in de lengte doormidden vouwen, maar houdt 3 cm van de rand vrij. Bestrijk deze rand met water en vouw hem terug over het deeg.
Leg een theedoek op het werkvlak en strooi daar flink wat bloem over. Leg het deeg met de naad naar beneden op de theedoek en, strooi er wat bloem over. Dek het af met een andere theedoek en laat het op een warme, tochtvrije plek in 30 minuten tot bijna het dubbele volume rijzen.

Snijd het deeg met een kartelmes in plakken van 3 cm dik. Leg deze sneetjes op hun kant op een bakplaat, trek ze voorzichtig open (ze lijken een beetje op donuts, maar met een kleiner en dunner gat) en bak ze in de voorverwarmde oven in 10-12 minuten goudbruin.

Eigenlijk zouden ze er ongeveer zo uit moeten zien:

dat zal ooit wel eens lukken, deze broodjes ga ik vaker maken.

3 opmerkingen:

  1. De broodjes lijken me heerlijk, ik zou ze ook graag willen maken, maar de eerlijkheid gebiedt me om te zeggen, dat ik de omschrijving, die je hebt gegeven, niet goed begrijp. Misschien is het een idee om er wat tekeningen bij te doen met name van het vouwgedeelte bij de broodjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. De broodjes zijn ook erg lekker. De omschrijving komt rechtstreeks uit het boek van Bertinet, ik kan het niet duidelijker zeggen. Ze waren ook niet helemaal zoals ze moesten zijn (zie de onderste foto, zo moeten ze eigenlijk worden), dus ik ben er zelf ook nog mee aan het experimenteren.
    misschien komt er tzt wat betere uitleg.

    BeantwoordenVerwijderen