dinsdag 9 oktober 2012

Lasagne met zalm en prei



250 gram lasagnevellen, 325 gram zalmfilet, 2 preien, 2 knoflooktenen, 3 lente-uitjes in ringetjes, beetje boter. Voor de bechamelsaus: 40 gram boter, 40 gram bloem, 600 ml melk, 1 bosje dille, 1 el mierikswortel (potje)


Snij de preien in dunne ringen, pers de knoflook. Smelt de boter in een koekenpan en fruit prei en knoflook tot ze zacht zijn. Roer de lente-uitjes erdoor.
Maak intussen de saus: boter smelten, bloem erbij, kloppen tot een roux, even laten garen. Melk al kloppend toevoegen en 10 minuten zachtjes laten garen. Mierikswortel en 3/4 van de geknipte dille erdoor roeren.
Grote ovenschaal invetten. Zalm in stukjes snijden. Laagjes saus, pasta, groente, zalm in de schaal doen. Eindigen met pasta en saus. Oven nu pas voorverwarmen op 200 graden, zo wordt de pasta een beetje vochtiger door de saus. Schaal ca. 30 minuten in de oven zetten. Bestrooi met de rest van de dille en laat een paar minuten afkoelen.



Recept gebaseerd op een recept uit Handboek Oven van Karin Luiten. Gegeten op 27 september.

Volgens het recept in het boek is dit gerecht geschikt voor 6 personen, maar dat lijkt mij wat ruim. Ik heb wat minder pasta en vis genomen en wij hebben het met 3 personen opgegeten. Vooral de verhouding saus/lasagnevellen leek mij wat aan de schrale kant. De halve hoeveelheid vellen kreeg ik krap overgoten met saus. In het boek wordt aangeraden om het eerste kwartier aluminiumfolie over het gerecht te doen, volgende keer doe ik dat niet meer, nu was het wel erg bleek allemaal. Maar .... zeker voor een herhaling vatbaar.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten