donderdag 6 januari 2011

kokosbolussen (60)

De broodjes op de bovenste foto zijn in 2021 gemaakt met een iets aangepast recept.
Hoeveelheden zijn wat aangepast (zie blauwe veranderingen), ik heb het deeg na het vormen van de bolletjes even laten rusten voordat ik de slierten etc gemaakt heb. De oven heb ik op 200 graden gehouden omdat mijn oven behoorlijk fel is, de broodjes zijn 1 richel onder het midden gebakken en na het bakken met veel minder gesmolten boter bestreken. En omdat ik Amerikaans patentbloem gebruikt heb, zijn de broodjes veel meer gerezen dan met standaard AH bloem.

gemaakt 6 januari heerlijke broodjes.  Kneed een deeg van: 115 ml kokosmelk, 115 ml melk, 1 losgeklopt ei, 1 zakje vanillesuiker, 450 gram bloem, 25 gram geraspte kokos, 5 gram zout, 50 gram poedersuiker, 40 gram roomboter, 6 gram gedroogde gist. Extra: 25 gram gesmolten ongezouten roomboter, ca. 4 el rietsuiker 
 Laat het deeg in ca. 1 uur tot dubbel volume rijzen. Stort het deeg op een licht met olie ingevette werkplek. Sla voorzichtig door en verdeel het deeg in 12 gelijke stukjes (ca. 70-75 gram) en vorm er bolletjes van. Dek ze af. Maak van ieder bolletje een sliert van ca. 38 cm rol op tot een losse spiraal. Leg de bolussen een stukje uit elkaar op een met bakpapier bekleedde bakplaat. Dek af met ingevet plastic folie. Laat de bolussen afgedekt in 45 - 60 minuten tot bijna dubbel volume rijzen. Verwarm de oven op 220 ºC. Bestrijk de bolussen voor ze de oven ingaan met de gesmolten boter en bestrooi ze met rietsuiker. Bak ze 12-15 minuten en laat ze afkoelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten