dinsdag 2 november 2010

Meten en wegen bij broodbakken

Bij het broodbakken gebruik ik vaak Amerikaanse of Engelse recepten, daar worden de ingrediënten natuurlijk op een andere manier gemeten. Om het mijzelf makkelijk te maken heb ik een aantal keren gewogen hoeveel de ingrediënten wegen die oorspronkelijk per cup of wat dan ook werden aangegeven. Hiervan heb ik een lijstje gemaakt, want ik vind het zelf prettiger om bloem etc. te wegen. Wel vind ik het heel makkelijk om kleinere hoeveelheden met theelepels te meten. Dit moeten dan wel theelepels van 5 ml zijn, anders gaan de gebruikte hoeveelheden teveel afwijken van wat nodig is bij het recept. Omdat er soms ook met "onhandige" hoeveelheden als 1,25 theelepel etc. gewerkt wordt, is het aan te raden een setje maatlepels te kopen. Je zult er veel plezier en gemak van hebben, ook bij het maken van Amerikaanse muffins, quickbreads, koekjes etc!


Bij het bakken van brood gebruik ik de theelepels vooral voor zout: 7 gram, en droge gist: 3 gram.
Als er staat dat je 1.25 ounce gist moet gebruiken is dat een zakje van 7 gram, of bijna 2,25 theelepel.
Ik werk zelf nooit met zakjes gist, maar gebruik altijd pakken van 500 gram van Brugman.

Voor de droge ingrediënten gebruik ik de volgende omzetting van cups naar grammen:

bloem: 150 gram
volkoren meel: 140 gram
maïsmeel: 135 gram
suiker: 200 gram
1 stick boter: 115 gram

Voor vloeibare ingrediënten gebruik ik deze omzetting van Amerikaanse cup naar ml:

1 cup: 240 ml
3/4 cup: 175 ml
2/3 cup: 155 ml
1/2 cup: 120ml
1/3 cup: 80 ml
1/4 cup: 60 ml

Uiteraard is het bovenstaande afgerond.

Deze hoeveelheden werken al jaren heel goed voor mij. Er zijn veel mensen die met een iets andere omzetting (vooral bij droge ingrediënten) werken, dus kijk zelf eens wat jouw maatbekers en weegschaal je laten zien.

Hier vind je een temperatuurconverter Fahrenheit naar Celsius



Geen opmerkingen:

Een reactie posten